Tietoa yhdistyksestä

Torkkelin ystävät ry

Toimintasuunnitelma lukuvuodelle 2023-2024

Torkkelin ystävät ry:n tehtävä on tukea sekä aatteellisesti että käytännön toimilla Helsingin kuvataidelukiota erityisesti sen valtakunnallisessa kuvataiteen erityistehtävässä. Yhdistys rekisteröitiin 16.11.2021.

Yhdistyksen keskeinen rooli on toimia yhteistyökumppanina koulun tilaisuuksien ja tapahtumien järjestelyissä sekä kerätä varoja erilaisiin hankkeisiin.

1. Lukuvuoden 2023-24 toiminnan painopisteet

Torkkelin ystävät ry kehittää toimintaansa vuonna 2023-2024 yhteistyössä alumnien, opiskelijoiden ja heidän vanhempiensa sekä lukion henkilökunnan kanssa.

Yhdistyksen kantavana periaatteena ja tavoitteena on tukea laadukkaan ja virikkeellisen toimintaympäristön luomista tasapuolisesti lukion kaikille opiskelijoille. Koska lukiolla on kuvataiteen erityistehtävä, yhdistys tukee koulun aktiivista kuvataide- ja näyttelytoimintaa.

Yhdistys pyrkii myöntämään avustuksia lukion opiskelijoiden taiteellisten projektien toteuttamiseen. Yhdistys jakaa opiskelijoille stipendejä sekä tukee opiskelijakunnan ja tutor-opiskelijoiden toimintaa.
Varoja kerätään mm. myyjäisissä ja pitämällä kahvilaa. Lisäksi pyritään kehittämään tuotteita, joiden myynnistä saatu tuotto kanavoidaan avustuksiin ja stipendeihin. Yhdistys pyrkii saamaan mukaan kannatusjäseniä.

Lukuvuonna 2022-23 yhdistys käynnistää suunnittelutyön, joka tähtää koulun 100-vuotis tapahtumiin (juhlavuosi on 2025).

Yhdistys käynnistää lukuvuonna 2023-24 muotoiluopiskelijoiden kanssa yhteistyön myytävien tuotteiden kehittämiseksi (heijastin, kangaskassi).

2. Viestintä

Yhdistys tiedottaa toiminnastaan koulun internetsivuilla, sähköpostissa, sosiaalisessa mediassa ja Wilmassa sekä erikseen järjestetyissä tilaisuuksissa. Vanhempia kutsutaan vapaaehtoistehtäviin lukion huoltajailloissa ja muissa huoltajille järjestetyissä tapaamisissa sekä mahdollisuuksien mukaan Wilma-viesteillä. Uusien opiskelijoiden vanhemmat toivotetaan tervetulleiksi vapaaehtoistehtäviin järjestämällä heille syyslukukauden alussa tutustumis- ja tiedotustilaisuus, jossa muun muassa kerätään vapaaehtois- ja hallitustyöstä kiinnostuneiden yhteystiedot.

Alumneja kutsutaan yhdistyksen toimintaan mukaan heti valmistumisen jälkeen opinto-ohjaajien lähettämän kyselyn liitteenä. Alumneille ja yhdistyksen toiminnasta kiinnostuneille järjestetään oma tilaisuus koulun Avointen ovien päivänä tammikuussa 2024.

3. Avustukset ja stipendit

Yhdistys myöntää vuosittain opiskelijoille stipendejä opettajien ehdotusten pohjalta.

Nuorten omaehtoista, monimuotoista harrastustoimintaa ja projekteja lukioaikana tuetaan myöntämällä tapauskohtaisesti raha-avustusta.

4. Varainhankinta

Yhdistys kerää varoja järjestämällä mm. myyjäisiä ja arpajaisia.

Jäsenmaksusta ja tukijäsenmaksusta päättää vuosikokous.

Julkisia avustuksia haetaan tarpeen mukaan jäsenistön esityksestä tai hallituksen ehdotuksesta.

5. Yhdistyksen hallinto ja taloudenhoito

Hallitus kutsuu koolle yhdistyksen vuosikokouksen, joka pidetään loka-marraskuussa 2024 Helsingin kuvataidelukiossa.

Hallitus nimeää tarvitsemansa vastuuhenkilöt ja kokoontuu tarvittaessa kevät- ja syyslukukausien aikana. Kokouksiin voidaan kutsua jäsenistöä, lukion henkilökuntaa ja muita asiantuntijoita.

Vuosikokoukseen 2024 asti hallituksen kokoonpano on vuosikokouksessa tammikuussa 2024 valittava hallitus.

Hallitus seuraa huolellisesti yhdistyksen talouden kehitystä ja kirjanpitoa.

Kirjanpitoa valvoo taloudenhoitaja.